Planlægning og styring
Oprindeligt henvendte projektet sig kun til fattige bønder fra 2000 til 2012. På grund af stor forekomst af HIV og AIDS blev der skabt stor donorafhængighed. Ny udvikling af god medicin skabte grundlag for et skift i mind set til filosofien ”Hjælp til Selvhjælp”. Fra 2012 fokuserede man på at fjerne donorafhængighed og øge produktionen af fødevarer til eget brug og til salg. På den måde blev de syge integreret med de fattige. Hver gruppe skulle udpege og leje et egnet stykke jord i nærområder, hvor undervisning i RIPAT metoden kunne finde sted.
Gruppeopbygning
Deltagerne blev fra starten orienteret om, at det de lærte selv, skulle de undervise mindst 3 andre i. Dette bevirkede at de oprindelige 4 grupper efter halvanden år, havde lavet 6 nye grupper, så der efter 3 år var 10 grupper. Det vigtigste deltagerne skulle gøre var, at det de havde lært, skulle de gå hjem og gøre på deres egen jord. På denne måde blev de mønsterbrydere.
Projektstart
Antal grupper
Deltagere
Tilskud fra PULS
Undervisning
I de oprindelige grupper var underviserne agronomer, men i nogle af de nye grupper er det nu ”bonde til bonde” oplæring. For at sikre kvaliteten af undervisningen arbejder agronomerne som konsulenter. Alle grupper laver en spare/lånegruppe VSLA. De bliver oplært bedre dyrkningsmetoder for 3 slags majs, 4 slags sweet potatoes, 4 slags bønner og 4 slags bananer. Desuden lærer de at tilberede produkterne og om næringsværdien. Senere lærer de om husdyr som høns, geder, kaniner og grise. Bønderne lærer om brugen af husdyrgødning i stedet for kunstgødning. De lærer også at bygge volde for at holde på jorden og vandet. Træplantning er også et vigtigt emne.
Støtte og undervisning
For at sikre projektets bæredygtighed har de lokale landbrugskyndige embedsmænd været involveret i undervisningen, da det har stor betydning for projektets fremtidige udvikling. Sideløbende med oplæring i landbrug får bønderne undervisning i demokrati, menneskerettigheder for kvinder og børn, lokale love, der begrænser afgræsning af demonstrationsmarkerne, ledelse, kvalitetssikring, hygiejne og marketing.